Ostroga piętowa – ból uprzykrzający życie

Ostroga piętowa to bolesna i uciążliwa dla pacjenta przypadłość, która nieleczona może znacznie uprzykrzać życie, a nawet doprowadzić do kalectwa. Jej fachowa nazwa używana w języku medycyny to zapalenie rozcięgna podeszwowego. Czym jest rozcięgno podeszwowe? To tkanka dzięki, której stopy mają podłużny kształt, a ich obciążenie jest regulowane podczas wykonywania ruchu. Chodząc, nie zastanawiamy się nawet nad tym, że połowa naszej masy ciała opiera się właśnie na pięcie. Dostrzegamy to dopiero wtedy kiedy ból ogranicza nam sprawne funkcjonowanie, a nasza podpora zawodzi.

Skąd nazwa Ostroga piętowa?

Codziennie człowiek wykonuje dużą ilość różnych czynności, począwszy od chodzenia, biegania, noszenia ciężkich zakupów, sprzątania czy zabawy z dziećmi. Przez to, że obszar stopy narażony jest na jej ciągłe obciążenia, mogą pojawiać się tam mikro urazy, które u ludzi młodych i zdrowych goją się zazwyczaj bardzo szybko. Problem pojawia się wtedy kiedy owe  mikro urazy nie chcą ulec samoleczeniu. Wtedy tkanka rozcięgna podeszwowego nie zostaje prawidłowo odbudowana i pojawia się stan zapalny a wraz z nim ból stopy, szczególnie odczuwalny w okolicach pięty. Sama ostroga to odkładający się wapń, który tworzy strukturę kostną poprzez proces skostnienia danego obszaru stopy.

Jak leczona jest ostroga piętowa?

Ortopeda Rehasport stawia na odpowiednią diagnozę. W zależności od rozwoju choroby układamy odpowiedni plan leczenia. Na początek skuteczne mogą okazać się wkładki amortyzujące kość piętową oraz odpowiednie obuwie. Nasi rehabilitanci są w stanie za pomocą kilku rozciągających ćwiczeń rozprawić się z tych schorzeniem bez zastosowania farmakologii. Nie zawsze jednak jest to możliwe, czasem choroba jest już na tyle zaawansowana, że konieczne jest stosowanie odpowiednich farmaceutyków. W momencie kiedy obie te metody zawodzą, lekarz ortopeda decyduje o przeprowadzeniu operacji rozcięgna podeszwowego. Najważniejsze jest, aby nie bagatelizować pierwszych objawów bólowych i jak najszybciej zgłosić się do lekarza ortopedy. Dzięki temu leczenie, może okazać się znacznie prostsze.